O autorze
Inspirujący mówca, niestrudzony orędowniki wartościowych idei: networkingu, minglingu, zarządzania siecią relacji i kontaktów.

Mingling maven – poprowadził ponad 1000 sesji networkingowych dla ponad 100.000 uczestników.

Obecnie Prezes firmy Akademia Rekomendacji Sp. z o.o. Od lutego 2006 do stycznia 2013r. był Prezesem firmy BNI Polska. Poprzednio w swojej karierze pełnił m.in. funkcje Prezesa Jobpilot Polska, HR Sector Sales Manager - SAP Polska, Managing Director - Neumann Management Institute, Dyrektora Polskiej Międzynarodowej Szkoły Zarządzania.

Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej, certyfikowany konsultant OD (OD Institute Ohio), nauczyciel przedsiębiorczości (Babson College), oraz certyfikowany coach ICC (International Coaching Community).

W latach 2003-2007 członek Zarządu PSZK, od 2006 Prezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce. Jest członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Facylitatorów. Grzegorz jest współautorem książek: z Jackiem Santorskim "Alchemia Kariery", z Romanem Wendtem "Profesjonalny networking czyli kontakty które procentują" i Witoldem Antosiewiczem "Praktyczny poradnik networkingu".

3 miejsca w których możesz rozwijać sieć kontaktów: organizacje, wydarzenia, media społecznościowe

Współczesny przedsiębiorca i profesjonalista jeśli chce być efektywny powinien posiadać oprócz kompetencji i doświadczenia również szeroką sieć kontaktów.

Budowanie kapitału społecznego to, choć rzecz stosunkowo prosta, nie jest łatwa. Dlaczego? Ponieważ wymaga poszerzenia strefy komfortu, porzucenia fałszywych przekonań, nauczenia się i utrwalenia nowych umiejętności.



Sieć kontaktów w zależności od pozycji zawodowej czy szczebla w hierarchii służy różnym celom. Specjaliście pomaga w rozwoju kariery zawodowej: ułatwia pozyskanie potrzebnych informacji, zwiększenie efektywności i znalezieniu nowej pracy. Menedżerowi i jego zespołowi ułatwia realizację projektów zgodnie z założeniami. Właściciele firm i liderzy dzięki kontaktom utrzymują silne relacje z interesariuszami, zbierają informacje na temat konkurencji i innowacji aby nadążać za rozwojem rynku.

Dzisiejszy biznes promuje osoby ekstrawertyczne. Podobnie jak z używaniem prawej i lewej ręki – świat jest dostosowany do ludzi praworęcznych i ekstrawertycznych. Podczas szkoleń uwzględnia się fakt, że ludzie są wzrokowcami, słuchowcami czy kinestatykami. Rzadziej natomiast bierze się pod uwagę tą cechę osobowości.

Nauka tej umiejętności jest w związku z tym sporym wyzwaniem dla osób które są introwertykami, dla których zgromadzenia ludzi są wyczerpujące i nie dają zazwyczaj satysfakcji. Można zgłębiać się w tajniki nawiązywania relacji samemu, czytając książki, będąc członkiem organizacji, na imprezach biznesowych i z pomocą mentora. Każdy może dobrać sposób najbardziej odpowiedni dla siebie.

Networking jest wyzwaniem ponieważ oznacza poruszanie się po obszarach gdzie istnieje spore ryzyko porażki, publicznej wpadki. Budowanie sieci wymaga z jednej strony pewnej regularności ćwiczenia, z drugiej testowania jak to czego się nauczyliśmy działa, a po trzecie podtrzymania nawiązanych relacji.

Gdzie rozwijać swoją sieć? Oprócz codziennych kontaktów w pracy możesz budować kapitał społeczny w trzech miejscach.

1. W organizacjach
Najlepiej uczyć się networkingu będąc członkiem organizacji. Ponieważ spotkania odbywają się regularne i w miarę podobnym gronie. Dobrze jest mieć osoby wprowadzające, które są pomocne w przełamywaniu lodów.

Cykliczność spotkań powoduje, że podczas kolejnych wizyt poznajesz członków społeczności. Dzięki temu dość szybko masz do czynienia z grupą znajomych a nie nieznajomych.

Wchodząc do organizacji odłóż na bok fałszywe przekonania i daj sobie prawa do konsternacji związanej z tym, że na początku nikogo nie znasz.

Weź pod uwagę cztery rodzaje organizacji:
- profesjonalistów - stowarzyszenia i kluby – rozwój kompetencji zawodowych – Toastmasters,
- lobbingowe - izby gospodarcze, kluby biznesu - członkami są firmy, ich celem jest lobbing branżowy czy lokalny
- charytatywne - Rotary, Lions
- ngo - zrzeszające ludzi, którzy interesują się jakąś sprawą społeczną

2. Podczas wydarzeń
Szkolenia, konferencje, gale, dni otwarte czy miksery biznesowe są doskonałą okazją do poznawania nowych osób. Wybierając się na taką imprezę postaw sobie cele związane nie tylko z wiedzą, jaką zdobędziesz, ale również z tym ilu ludzi poznasz. Najlepiej przyjdź wcześniej, bądź aktywnym i odważnym. Nawiąż kilkanaście wartościowych relacji i wymieniaj się wiedzą i doświadczeniami.

Idąc na wydarzenie pamiętaj aby:
- przełamać lody - nawiązuj kontakt wzrokowy z uczestnikami wydarzenia, uśmiechaj się do nich i przywitaj się.
- rozmawiać - zainteresuj się poznaną osobą, zapytaj skąd się dowiedziała o wydarzeniu, kogo zna a kogo chciałaby poznać. Szukaj co was łączy, co macie wspólnego. Dbaj o pozytywną, otwartą postawę ciała.
- minglować - zmieniać grupki rozmówców co 3-7 minut. To wyższa szkoła jazdy ponieważ zarówno podejście do kilku rozmawiających osób jak i odejście nie jest łatwe. Z pewnością profesjonalni organizatorzy mogą być pomocni w odpowiednim aranżowaniu miksowania się uczestników.

Największą pułapką, w którą wpadają profesjonaliści jest to, że zamiast poznawać nieznajomych całe spotkanie rozmawiają ze znajomymi.

W wystąpieniu "Nigdy nie stój sam" przedstawiłem zasady jak skutecznie uprawiać networking na ventach.

Gdy już nawiążesz wartościowe relacji wykonaj kilka rzeczy aby je podtrzymać. Temu służą społeczności internetowe.

3. Media społecznościowe
Jeśli nawiążesz nowe kontakty a nie zrobisz „follow up” twój wysiłek pójdzie na marne. Koniecznie wyślij w ciągu 24 godzin od wydarzenia maila z podziękowaniem za rozmowę. Poświęć też kilka minut i połącz się z rozmówcą na facebooku lub Linkedin.

Budując swoją sieć kontaktów dostrzeż w opisanych narzędziach potencjał ułatwiający zarządzanie kapitałem społecznym. Networking nie zabiera zbyt dużo czasu a robiony właściwie i systematycznie procentuje tak, jak niewielkie kwoty odkładane na koncie regularnie przez wiele lat.

Skuteczny profesjonalista stale rozwija sieć kontaktów. Buduje kapitał społeczny zanim będzie go potrzebował. Świadomie, regularnie poszerza strefę komfortu i dzięki temu rozwija się zarówno jego kariera jak i firma którą prowadzi lub w której pracuje.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...